بی خوابی

اختلال بی خوابی چیست؟

آیا هر شب برای خوابیدن مشکل دارید ؟ حتی هر چقدر خسته باشید هم مهم نیست اما نمی توانید بخوابید؟ یا نیمه شب از خواب بیدار می شوید و باید ساعتها بیدار باشید و با اضطراب به ساعت نگاه کنید تا مجددا خوابتان ببرد؟ بی خوابی یک مشکل رایج که انرژی ، وضعیت روحی و کارآیی شما را در طول روز پایین می آورد. اختلال بی خوابی مزمن ممکن است باعث بروز مشکلات جدی برای سلامتی فرد شود. اما لازم نیست تا بی خیال خواب شب شوید. سعی کنید علت بروز آنرا پیدا کنید و در سبک زندگی خود تغییر ایجاد کنید. تغییر عادت های روزانه و تغییر محیط خواب می تواند باعث توقف مشکل بی خوابی شما شود.

 

اختلال بی خوابی چیست؟

اختلال بی خوابی ناتوانی فرد از به خواب رفتن در شب هنگام است که در نتیجه نمی تواند انرژی و قوای لازم را برای روز بعد کسب کند. هر کسی که ساعت ها تلاش برای به خواب فرو رفتن را تجربه کرده باشد می داند که این امر چقدر عذاب آور و ناراحت کننده است که صبح روز بعد باید با خستگی شروع شود. بی خوابی می تواند به سلامت فرد ضرر برساند.

همچنین ممکن است که فرد برای فرار از بی خوابی مجبور به استفاده از قرص خواب یا مصرف نوشیدنی های الکلی شود که در درازمدت باعث بدتر شدن مشکل بی خوابی در فرد خواهد شد.

بی خوابی مزمن همچنین می تواند به سلامت ذهن شما هم رخنه کند ، همچنین مشکلاتی نظیر دیابت ، چاق شدن ، فشار خون بالا ، بیماری قلبی ، بروز آلزایمر و سرطان های خاص از دیگر عواملی است که می تواند در دراز مدت گریبانگیر افرادی شود که به مشکل اختلال بی خوابی مزمن دچار هستند.

 

بدون توجه به اینکه برای چه مدت شما درگیر مشکل بی خوابی هستید یا ته چه اندازه به آن دچار می شوید ، نا امید نباشید وقتی که می توانید با بهبود عادت های روزانه مشکل خواب شب را برطرف کنید. راه های بسیاری وجود دارد تا دوباره بتوانید از خواب کامل ، راحت و پرآسایش شب بهره ببرید. اولین قدم شناخت نوع بی خوابی است.

انواع بی خوابی

بی خوابی کوتاه مدت ، به صورت موقتی در فرد ظاهر می شود که ناشی از تغییرات خاص زندگی روزانه شماست ، مانند مسافرت ، عزاداری ، نوسانات هورمونی یا استرس است. اکثر ما این نوع بی خوابی را در برهه ای از زندگیمان تجربه کرده ایم. این مشکل بی خوابی ، زمانی که دوره آن تمام شود و شما به زندگی روزمره خود برگردید به خودی خود از بین میرود.

بی خوابی دراز مدت ، معروف به بی خوابی مزمن ، به صورت منظم هر شب مشکل خواب خواهید داشت (در یک هفته حداقل سه شب یا حتی بیشتر) در یک دوره خاص زمانی (مثلا ۳ماه یا بیشتر). هر چند بی خوابی مزمن اگر مدت زیادی از بروز آن گذشته باشد در شما ریشه دار شده است اما با تغییر عادت های بد ، یا الگوها فکری که سوخت بی خوابی شما در شب می باشند باعث حل مشکل خواهد شد اما اینکار ممکن است زمان بر و به استقامت نیاز داشته باشد چرا که باید راههای متفاوتی را امتحان کنید تا در نهایت بر مشکل بی خوابی پیروز شوید.

 

 

برچسب ها

مطالب مشابه

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Check Also

Close
Close