اضطراب

چگونه به فردی که به اضطراب دچار است کمک کنیم؟

ملاحظات و نکات

چگونه به فردی که به اضطراب دچار است کمک کنیم؟

 

روش ۱

کمک به دوستی که دچار اضطراب شده است. دوستتان را به محیط ساکتی ببرید. اگر در محیط شلوغی هستید کمک کنید و دوستتان را به اتاق و محیط آروم تری ببرید . شما قصد دارید با این کاراز استرس دوستتان کم کنید پس اینکار را با احتیاط انجام دهید تا باعث تشدید اضطراب وی نشوید.

گوش کنید. گوش کردن از بهترین کارهایی هست که می توانید در حق دوستتان انجام دهید. برای فردی که اضطراب دارد داشتن دوستی که بتواند احساساتش را با او در میان بگذارد کمک بسیاری به شمار می آید. اینکار همچنین باعث می شود تا نسبت به احساساتش حس بهتری داشته باشد. ممکن است اگر کسی نباشد تا با او صحبت کند از اینکه به این حالت دچار شده احساس حماقت کند.دوست شما فقط نیازمند این است که حرفهایش را بشنوید. از جملاتی که در این شرایط می توانید به دوست خود بگویید ، من اینجا کنارتم ، من اینجام تا حرفاتو بدون اینکه بخوام قضاوتت کنم بشنوم ، اگه لازمه که از حسی که داری یا از نگرانیت صحبت کنی من گوش می کنم ، من پشتت هستم و ازت حمایت می کنم.

با دوستتان بمانید. حتی اگر مطمئن نیستید باید چکار کنید بودن شما در شرایطی که دوستتان دچار اضطراب شده کمک بزرگی است و باعث میشود تا احساس راحتی کند. بعضی وقت ها هیچ کاری نمیتوان انجام داد ، باید صبر کرد تا اضطراب به خودی خود تمام شود ، پس تا اون زمانی که این اتفاق بیوفتد ، کنار دوستتان بمانید تا احساس تنهایی نکند. از وی بپرسید آیا کاری هست که بتونم انجام بدم؟ اگر جواب نه بود لازم نیست کاری کنید فقط پیش دوستتان بمانید.

از دوستتان بپرسید آیا داروی خاصی برای اضطراب مصرف می کند؟ اگر به دوستتان یک حمله اضطراب دست داده باشد باید بدانید که دارو مصرف میکند و تحت درمان است یا خیر.

با دوستتان شروع به کشیدن نفس های عمیق کنید. نفس عمیق کشیدن یکی از بهترین راه های کاهش اضطراب می باشد. با دوستتان این کار را انجام دهید ، روی چیز خاصی تمرکز کنید و آرامش کنید.

تشخیص دهید که اضطراب تمام شده یا خیر. اگر اضطراب دوستتان در واقع یک حمله اضطرابی بوده است ، ممکن است دقایقی طول بکشد تا این حمله تمام شود یا ممکن است اثرات آن تا روزها در وی بماند.شما ممکن است در تمام طول این دوره ، نتوانید که در کنارش باشید. پس سعی کنید تا او را به یک جای آرامتر یا خانه برسانید و تا زمانی که وقت هست پیش وی مانده و با او صحبت کنید ، تشویق به نفس عمیق کشیدن کنید. اگر از داروی ضد اضطراب استفاده می کند تا زمانی که دارو اثر نکرده است پیش او بمانید.

 

 

روش ۲

کلمات مناسب را برای گفتن انتخاب کنید

هرگز به دوستتان نگویید که آرام باشد. یکی از بدترین کارهایی که می توانید برای دوستتان که دچار اضطراب شده است انجام دهید گفتن همین جمله آرام باش است. فردی که دچار اضطراب شده است یا اختلال اضطراب دارد نمی تواند در آن لحظه آرام باشد و وقتی این جمله را از شما می شنود احساس می کند که درکش نمی کنید یا از نظر شما این حالت وی و احساساتش غیرمنطقی است.

بر روی همدردی کردن تمرکز کنید . اگرچه شما هم از قرار گرفتن در این شرایط نگران شده اید اما گفتن نگرانی ها و ترس های شما به دوستتان که در حال حاضر دچار اضطراب است باعث می شود تا اضطرایش شدت بگیرد. در عوض کنارش باشید و به وی بگید که چقدر متاسف هستید که این حالت برای وی پیش آمده است. این جمله می تواند به دوستتان کمک کند تا آرام تر شود. پرسیدن سوالاتی نظیر حالت خوبه؟ میتونی نفس بکشی؟ ممکن است باعث تشدید اضطراب دوستتان شود وقتی که خودتان آرام نباشید.

مثبت نگر و مشوق باشید. وقتی به دوستتان اضطراب دست داده است سعی کنید مثبت و مشوق وی باشید. به او یادآوری کنید که همه چی امن هست و مشکلی نیست، میدونم این افکار چقدر ترسناک به نظر میرسه اما مشکلی نیست! من هم اینجا هستم تا کمک کنم.

کمک کنید تا متوجه شود که تقصیر او نیست. خیلی از اضطراب ها به این خاطر پیش می آید که فرد خود را مقصر اصلی می داند. وقتی به دوستتان اضطراب دست داد ، به او بگویید که تقصیر تو نیست! این باعث میشود که آرام تر شود.

از اشتراک بین اضطراب دوستتان و خودتان صحبت نکنید. بعضی از مردم فکر می کنند که پیدا کردن اشتراکات باعث کمک کردن به دوستشان می شود. ممکن است فکر کنید گفتن اینکه می دونم چه حسی داری! یا منم مثل تو مضطرب میشم! جملات خوبی برای گفتن به دوستی که شما را میشناسد باشد اما اینگونه نیست و شما واقعا نمی دانید که فرد در هنگام حمله اضطراب چه میکشد، مگر اینکه شما هم واقعا به اختلال اضطراب دچار باشید.

 

روش ۳

دوستتان را حمایت کنید.

بگذارید تا بداند که می تواند با شما صحبت کند. یک کار خوب دیگری که می توانید برای دوستتان انجام دهید این است که با آنها طوری باشید که بدانند در هر زمانی می توانند با شما همصحبت شوند و پیش شما بیایند. دوستتان را مطمئن کنید که شما اهل قضاوت کردن وی نیستید. به آنها بگویید که این اضطراب کوچکترین تغییری در زندگی و دوستی شما ایجاد نمی کند و همیشه به او همان احساس همیشگی را خواهید داشت.

با دوستتان وقت بگذرانید. یک روش دیگر برای آرام کردن دوستتان که به اضطراب دچار است ، وقت گذرانی با وی است. به او کم محلی نکنید ، تماس های تلفنی اش را نادیده نگیرید و یا برنامه های قبلی با او را بدون دلیل موجه کنسل نکنید. نادیده گرفته شدن میتواند باعث افزایش اضطراب وی شود یا ممکن است فکر کند که تقصیر او می باشد که شما وقتی برای گذران با وی اختصاص نمی دهید. گذراندن وقت با شما می تواند به او کمک شایانی کند ، در زمانی که با شماست می تواند حواسش از تمامی اضطراب ها فاصله بگیرد.

صبور باشید. باید در مقابل دوستتان صبور باشید. نا امیدی شما باعث تشدید اضطراب وی می شود. در هنگام حمله اضطراب به دوستتان ، صبور بودن شما کمک بزرگی به حساب می آید. به یاد داشته باشید که دوستتان در شرایط حساسی است پس اگر حرفی زد که باعث ناراحتی شما شد از وی ناراحت نشوید. ممکن هست حتی بعد از گفتن آن از شما معذرت خواهی کند یا بگوید که منظوری نداشته است. در واقع در زمان اضطراب وی نمی تواند مانند شما که اضطراب ندارید درست فکر کند و کمی عصبی تر از شماست. او را ببخشید و نشان دهید که او را بخشیده اید.

از مصرف نوشیدنی های الکی یا مواد مخدری که باعث سرخوشی شوند دوری کنید. هیچ وقت نباید برای آرام کردن دوستی که دچار اضطراب شده از نوشیدنی های الکلی یا مواد مخدر استفاده کنید. شاید این کار موقتا فرد را آرام کند اما الکل و مواد مخدر در نهایت باعث تشدید اضطراب می شوند. همچنین ممکن است برای دوستی که از داروهای ضد اضطراب استفاده می کند تداخل دارویی پیش بیاورد.

به دوستتان پیشنهاد کنید که پیش متخصص برود. اگر دوستتان از اضطراب رنج میبرد اما میلی به دکتر رفتن و کمک گرفتن ندارد شما باید مشوق او شوید تا اینکار را انجام دهد. مطمئن باشید که شما فرد درستی برای گرفتن این تصمیم هستید. اگر تا این حد به دوستتان احساس نزدیکی نمی کنید ممکن است دوست شما به شما و قضاوت و پیشنهادتان اعتماد نکند. در این مواقع باید از دوست دیگر یا عضوی از خانواده دوستتان کمک بگیرید. قبل از پیشنهاد کمی تحقیق کنید تا راهکار های بهتری در اختیار وی بگذارید.

برچسب ها

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Close