وسواس فکری اجباری

کمک به فرزندی که به اختلال وسواس فکری دچار است!

کمک به فرزندی که به اختلال وسواس فکری دچار است!

 

بخش ۱ | شناسایی اختلال وسواس فکری اجباری

  • نتیجه گیری نکنید. به یاد داشته باشید که بچه ها رفتارهایشان تغییر می کند. اگر نگران هستید که برای او مشکل ذهنی پیش آمده است بهتر است با پزشک مخصوص اطفال یا روانپزشک اطفال مشورت کنید به جای اینکه خودتان سعی در تشخیص مشکل فرزندتان کنید.
  • به دنبال نشانه های وسواس باشید. دنبال کردن نشانه های وسواس گاهی اوقات سخت است ، به این خاطر که افکاری هستند که در ذهن به وجود می آیند و اگر تبدیل به بروز رفتار وسواسی شوند قابل مشاهده هستند. بدانید که کودکان وسواس هایشان را از بزگترها پنهان می کنند.وسواس هایی که ممکن است در خانه دیده شوند شامل ، نگرانی مداوم از اینکه کثیف شدند ، مریض شدند. وحشت از اینکه ممکن است به دیگران صدمه برسانند ، ترس از تصادف یا ترس های مشابه. نگرانی از اینکه هیچوقت نتوانند کارهایشان را به اتمام برسانند. نیاز دارن تا همه وسایل هایشان با ترتیب و نظم خاصی چیده شوند.داشتن نگرانی های اعتقادی مانند مرگ ، زندگی پس از مرگ ، و یا نگرانی های اخلاقی. تمایل به جمع کردن اشیائی که معنی خاصی نمی دهند.
  • تشخیص دهید که رفتار وسواسی چگونه هستند. بچه ها ممکن است رفتار های وسواسی را در خانه و مدرسه متفاوت بروز دهند. رفتارهایی که ممکن است درخانه با آن مواجه شوید. تمیز کردن اتاقشان به صورت مداوم. شستن مکرر دست هایشان. چک و بررسی کردن های پر تکرار. گفتن کلمات ، شمارش اعداد یا گفتن عبارت هایی که از بروز اتفاقات بد برایشان جلوگیری کند. همیشه باید کارهایشان را طبق آئین خاصی انجام دهند و اگر چیزی باعث اختلال آن شود مضطرب خواهند شد.
  • به دنبال نشان های پنهان باشید. بچه ها وسواس هایشان را مخفی می کنند. ممکن است شما حتی هیچ از یک از موارد بالا را در خانه مشاهده نکرده باشید. راه های دیگری است یا از مبتلا بودن فرزندتان به اختلال وسواس فکری اجباری آگاهی پیدا کنید. دوری کردنشان از هر چیزی که باعث کثیف شدن دستانشان می شود. استفاده زیاد از صابون و مواد شوینده. پایین آمدن سطح کیفی تحصیلاتشان. بروز اختلالات خواب ، طولانی تر شدن زمان استحمام ، بروز نگرانی از وضعیت امنیت افراد خانواده.
  • شناسایی این نشانه ها در مدرسه . بچه هایی که به وسواس دچار هستند در مدرسه متفاوت عمل می کنند. ممکن است عادت های وسواسی را در مدرسه پنهان یا سرکوب کنند. در مدرسه ممکن است مشکل عدم تمرکز ، رفتارهای تکرارگونه ، یا بروز افکار وسواسی که آنها را درگیر می کند و در نتیجه نمی توانند روی درس تمرکز کنند. دوری کردن از هم سن و سال های خود ، پایین آمدن سطح اعتماد به نفس کودک.

بخش ۲ | تعیین رفتارهای خاص

  • توجه به ترس از آلودگی . بعضی از بچه هایی که به اختلال وسواس دچار هستند نسبت به پاکیزگی وسواس دارند و ترس از آلودگی دارند. علائمی که می توانید بررسی کنید که آیا فرزند شما به وسواس نسبت به آلودگی دچار است یا خیر مواردی چون دوری کردن فرزندتان از محیط های مشخص مانند محیط های عمومی ، استراحتگاهها یا مناسبت های اجتماعی است که کودک حس می کند احتمال آلودگی وجود دارد.
  • دنبال نشانه های منظم بودن وسواسی بگردید. بچه هایی که دچار وسواس باشند وسایلشان حتما باید طبق نظم خاصی چیده شود وگرنه دچار اضطراب می شوند.
  • برای حفظ امنیت فرزندتان ، مراقب وسواس های او باشید. بچه هایی که دچار اختلال وسواس هستند ممکن است مدام به این فکر کنند که مبادا به خود یا دیگری به صورت ناخواسته آسیبی برسانند. فرزند شما ممکن است خیلی محتاطانه با اعضای خانواده و دوستان نزدیکش برخورد کند یا ممکن است مدام از حال دیگران بپرسد که آیا آنها در امنیت کامل هستند یا خیر. مدام مشغول چک کردن و بررسی باشد ، اینکه چراغ ها خاموش شده اند ، لوازم برقی و گازی چطور . فرزند شما ممکن است ساعت هایی را در روز مجبور به انجام این افکار وسواسی شود تا مطمئن شود که همه چیز امن است.
  • متوجه افکار صدمه رساندن در فرزندتان شوید. بچه هایی که دچار اختلال فکری هستند ممکن است افکار خشونت آمیزی در سر آن ها بگذرد و بسیار نگران این شوند که مبادا وارد این افکار شوند و به صورت ناخواسته به کسی صدمه برسانند. ممکن است حتی از خودشان بابت اینکه چنین افکاری در آنها شکل گرفته متنفر شوند یا باور کنند که حتما آدم بدی هستند که این افکار در ذهنشان شکل میگیرد. فرزند شما ممکن است بر احساس گناه داشتن غلبه کند ، یا به دنبال بخشش بگردد ، یا به افکاری که دارد اعتراف کند یا از لحاظ عاطفی این افکار او را خسته کنند. اگرچه اضطراب بیشتر در داخل خود فرد است اما شما میتوانید به دنبال نشانه های زیاد شدن اضطراب ، افسردگی یا خستگی در فرزندتان باشید.

 

بخش ۳ | درک اختلال وسواس اجباری فکری

  • خودتان را با اختلال وسواس کودکان آشنا کنید. کودکان زیادی از اختلال وسواس رنج می برند که ممکن است در آمارها نباشد. به نقل از رئیس مرکز اختلال وسواس فکری و اضطراب کودکان در فیلادلفیا ، بیشتر از یک میلیون بچه در آمریکا دچار به اختلال وسواس اجباری فکری می باشند. به این معنی که از هر ۱۰۰ کودک آمریکایی ۱ کودک به اختلال وسواس دچار است. برخلاف بزرگسالان، کودکان قادر به درک این مسئله نیستند که آن ها به اختلال وسواس اجباری فکری دچار هستند. در عوض ممکن است آن ها به این فکر کنند که افکارشان چقدر شرم آور است یا فکر کنند که دارند عقلشان را از دست می دهند. همین باعث می شود که به بزرگترهایشان از مشکلشان چیزی نگویند. اختلال وسواس در دخترها و پسرها به یک میزان است.
  • بدانید که وسواس چگونه کار میکند. وسواس افکار مداوم و تکراری ، تصاویر ذهنی ، ایده یا انگیزه ای است که به صورت تکراری در ذهن فرد شکل می گیرد. فرزند شما نمی تواند آن فکر را از خود دور کند که باعث می شود این فکر خیلی واقعی تر به نظر رسد. افکار ناخواسته ممکن است ترسناک باشند که در نهایت بچه را به سمت اضطراب ، درگیر فکر شدن و از لحاظ روحی آن را نامتعادل نشان می دهد.این افکار می تواند کلی شک در فرد به وجود بیاورد. این افکار به بچه می گوید که قرار است اتفاق بدی برای کسی که دوست دارد بیوفتد .
  • درک کنید که وسواس عملی چگونه کار می کند. دومین بخش اختلال وسواس عمل کردن به فکر وسواسی است. زمانی که به افکار وسواسی پاسخ داده شود و کاری را انجام دهد که فکر وسواسی از او خواسته است وسواس عملی شکل می گیرد. این کار باعث می شود تا به صورت موقتی حس ترس در فرد از بین برود اما همچنین باعث قوت گرفتن و قوی تر شدن وسواس در دفعات بعدی خواهد شد.
  • درک کنید که اختلال وسواس فقط یک حس موقتی نیست.بعضی از والدین که نشانه های وسواس در فرزندشان موقتی است یا فکر می کنند که فرزندشان این کارها را می کند تا به او توجه بیشتری کنند. اگر بچه شما دچار اختلال وسواس اجباری فکری باشد اینگونه نخواهد بود. این یک مشکل عصبی است. تقصیر والدین نیست که فرزندشان دچار وسواس شده اند پس نباید خود را سرزنش کنند.
  • ممکن است دیگر مشکلات ذهنی در کنار اختلال وسواس در فرزندشان وجود داشته باشد. دیگر مشکلات ذهنی می تواند باعث شدت گرفتن اختلال وسواس در فرزند شما شود.

بخش ۴ | پیدا کردن حامی

  • با فرزند خود بی پرده صحبت کنید. فرزند شما ممکن است از وضعیتی که درونش است اطلاع کافی نداشته باشد یا بترسد از اینکه آنرا با شما درمیان بگذارد پس این وظیفه شماست که سر صحبت را با او باز کنید. از او سوالاتی درباره قرار گرفتن در بعضی شرایط خاص کنید. به یاد داشته باشید که فرزند شما فقط در صورتی با صداقت جواب می دهد که پیش شما احساس امنیت کند پس بدون استفاده از روش های تهدید آمیز با لحن مناسب و گرمی با او صحبت کنید. مثلا پسرم چند روزه احساس می کنم که دست هایت را در طول روز چندین بار میشوری تا جایی که رنگ دست هایت قرمز می شود! میشه بهم بگی چرا احساس می کنی که باید دست هایت را آنقدر بشوری؟ یا اینکه سوال کنید که چرا تمام وقتت رو داخل اتاقت میگذرونی و مدام مشغول مرتب کردن اسباب بازیات هستی؟میشه به من هم بگی که چرا اون ها باید همیشه در همان حالت منظم همیشگی چیده شوند؟
  • با معلم فرزندتان ملاقات کنید. اختلال وسواس معمولا از سن مدرسه شروع می شود. ممکن است فرزند شما در زمانی که در مدرسه است وسواس خاصی داشته باشد که از چشم شما پنهان است.
  • با دکتر و تراپیست مشورت کنید. اگر بعد از دنبال کردن این نشانه ها حس کردید که ممکن است فرزند شما به اختلال وسواس اجباری فکری دچار باشد باید اجازه دهید تا روانپزشک او را معاینه کند. منتظر نباشید تا فرزندتان به خودی خود خوب شود که با اینکار ممکن است شرایط فرزندتان حتی بدتر شود. یک دکتر خوب می تواند شما را در مسیر درستی قرار دهد.
  • درباره روش های درمانی در دسترس خود تحقیق کنید. قبل از بردن فرزند پیش دکتر مدتی را صرف بررسی وجمع آوری راههای درمانی فرزندتان کنید همچنین از عادت های فرزندتان یادداشت برداری کنید. این کار باعث می شود تا اطلاعات بهتری به دکتر فرزندتان ارائه دهید تا بتواند تشخیص بهتری نسبت به وضعیت فعلی فرزندتان داشته باشد.
  • گروه های حمایتی مخصوص خودتان پیدا کنید. شرایطی که در آن قرار دارید شرایط خاصی است و بهتر است که زمانی از روز با دیگر والدینی که در شرایط مشابهی قرار دارند بگذرانید. این کار باعث بهتر شدن وضعیت روحی شما و بالارفتن مهارت های فردی شما شود.
برچسب ها

مطالب مشابه

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Check Also

Close
Close