اضطرابافکار ناخواستهوسواس فکری اجباری

چگونگی و آشنایی با درمان وسواس فکری

چگونگی و آشنایی با درمان وسواس فکری

درگیر وسواس فکری شدن می تواند بسیار سخت و گیج کننده باشد. برای درمان وسواس فکری ابتدا باید یاد بگیرید که وسواس فکری چگونه کار می کند!

وسواس فکری که باعث رنجش میلیون ها انسان در سرتاسر جهان شده است دارای ساختاری یکسان در قالب افکار مزاحم و تکراری به همراه اجبارهای ذهنی می باشد که به آن “بیماری شک کردن” هم گفته می شود. اگر شما درگیر بیماری وسواس فکری شده اید باید بدانید که اول از هر چیز باید رابطه خود با وسواس فکری تان را تغییر دهید و برای درمان این بیماری باید رفتارتان نسبت به افکاری که موجب تردید و عدم قطعیت می باشد را عوض کنید.

درمان وسواس فکری

حقه وسواس فکری چیست؟

همیشه با یک فکر در ذهن شروع ، اما مانند یک خطر واقعی بهش جواب داده می شود.

شک را تجربه می کنید

برای توضیح بیشتر ابتدا شما یک فکر ناخواسته در ذهنتان ایجاد می شود که محتوای آن خبر از امکان بروز یک فاجعه و اتفاقی ناگوار می دهد. به عنوان مثال:

  • اگر اجاق گاز آشپزخانه را خاموش نکرده باشم و خانه دچار آتش سوزی شود چی؟
  • اگر دست هایم کثیف باشد و خانواده ام بخاطر من مریض شوند چی؟
  • اگر عصبانی شوم یا کنترلم را از دست بدهم و به کسی صدمه بزنم چی؟
  • اگر من بیماری خاصی داشته باشم و از آن مطلع نباشم چی؟
  • اگه هنگام رانندگی با کسی تصادف کرده باشم اما متوجه نشده باشم چی؟

این ها نمونه هایی از افکار وسواسی می باشد که حول محور یک واقعه ناگوار ممکن است در ذهن فرد شکل بگیرد. به صورت طبیعی شما می خواهید که این افکار را سرکوب کنید و بگویید که همه چیز خوب است و هیچ اتفاق بدی نیفتاده! پس تلاش می کنید ، با تمام قدرت سعی می کنید این افکار ناخواسته را سرکوب کنید، به خودتان ثابت میکنید که همه چیز خوب است. با اینکه متوجه این هستید که این افکار چقدر اغراق آمیز ، مسخره و دور از واقعیت به نظر می آید اما همچنان تلاش می کنید تا آنها را سرکوب کنید و از شرشان خلاص شوید. آنقدر تلاش می کنید تا به این باور برسید که این افکار اشتباه هستند حتی با این که بارها با این افکار مواجه شده اید اما همچنان با آنها می جنگید تا مبادا در آینده به سراغتان بیایند و مجددا شما را آزرده خاطر کنند. اگر می خواهید دیگر این افکار شما را اذیت نکنند باید تغییری در رفتار خود بدهید چرا که با این روش نه تنها وسواس فکری تان را درمان نخواهید کرد بلکه سرکوب کردن افکارتان ، جنگیدن با آنها و تلاش برای خلاص شدن از شر این افکار موجب می شود روز به روز وسواس فکری شما بزرگتر شود و بیشتر از قبل اذیتتان کنند. اگر به درمان فکر می کنید، باید رابطه کنونی شما نسبت به آنها تغییر کند.

برای درمان وسواس فکری با افکار ناخواسته نجنگید ، با اجبارهای ذهنتان بجنگید!

انواع مختلف وسواس فکری:

به طور کلی وسواس فکری به دو دسته تقسیم می شود.

  • وسواس فکری که “اجبارهای ذهنی” آن قابل رویت می باشد.
  • وسواس فکری که “اجبارهای ذهنی” آن قابل مشاهده توسط دیگران نیست و تماما در ذهن فرد می باشند.

چرا این افکار در ذهنم شکل می گیرند؟

به طور قطع نمی توان گفت، چرا که فاکتورهای زیادی باعث شکل گیری آنها هستند. چیزی که باید بدانید این است که این افکار تقریبا در ذهن اکثریت انسان ها حتی برای یکبار هم که شده شکل می گیرند، اما طریقه پاسخ به این افکار است که موجب می شود وسواس فکری در شما گسترش یابد یا نه. اگر افکار ناخواسته را یک خطر تلقی کنید و به اجبارهای ذهنی (که برای مطمئن شدن شما از عدم خطرساز بودن آنها است) پاسخ دهید، روز به روز وسواس فکری شما بزرگتر می شود اما اگر متوجه شوید که افکار فقط افکار هستند و خطری ندارند، به مرور وسواس فکری در شما کمرنگ تر می شود.

شکل گرفتن یا نگرفتن افکار ناخواسته دست شما نیست! اما پاسخ دادن به این افکار چرا!

چگونه مشکل وسواس فکری را حل کنم؟

به یاد داشته باشید که وسواس فکری ، اختلال اضطراب است نه اختلال وقوع فاجعه! برای حل آن ، باید اضطراب ناشی از این افکار درمان شوند نه خطری که شما را تهدید می کند. برای تغییر پاسخ به این افکار باید از این به بعد به جای جنگیدن با افکار ، با اجبارهای ذهنیتان بجنگید ، باید عدم قطعیت را به آغوش بکشید و به شک هایتان بی تفاوت باشید. افکار وسواسی تان ، هر محتوایی که دارند ، آنها را قبول کنید ، لازم نیست با محتوای آن موافقت کنید، با این موافقت کنید که این فکر وسواسی در ذهن شما به وجود آمده، قبول کنید که چنین فکری در ذهنتان است اما نیازی به سرکوب کردن آن ندارید و با آن نخواهید جنگید چون می دانید که این فقط یک فکر ناخواسته است.

هر چقدر کمتر با افکار ناخواسته خود کلنجار بروید تا نشان دهید که واقعیت ندارند ، هرچقدر کمتر وارد جزئیات داستان یا مکالمه های درون ذهنتان شوید و کمتر به آنها اهمیت دهید ، به مرور زمان به بهبودی نزدیک تر می شوید.

انجام این کار در صحبت ساده اما در عمل دشوار است مخصوصا اگر سال ها به اجبارهای ذهنیتان به اشتباه پاسخ میدادید، از همین رو توصیه می شود درمان وسواس فکری ، زیر نظر “متخصص درمان وسواس فکری” صورت پذیرد. متخصصی که به خوبی با تکنیک های CBT و ACT و ERP آشنایی داشته باشد.

برچسب ها

مطالب مشابه

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Check Also

Close
Close