وسواس فکری اجباری

وسواس فکری اجباری چیست؟

وسواس اجباری فکری چیست؟

اختلال وسواس اجباری یک نوع اختلال اضطرابی از افکار غیر قابل کنترل و ناخواسته است که به صورت تکراری و مداوم به مانند یک نوع آداب و رسوم فرد را مجبور به انجام آن می کنند. اگر شما هم به اختلال وسواس اجباری دچار هستید حتما متوجه شده اید که افکار و رفتار وسواسی شما غیرعقلانی و غیرمنطقی هستند اما در هر صورت نمی توانید در مقابل آن ها ایستادگی کنید و احساس رهایی کنید.

اختلال وسواس فکری باعث می شود که مغز روی یک فکر گیر کند. برای مثال ممکن است شما ۲۰ بار اجاق گاز را چک کنید تا مطمئن شوید که خاموش است یا نه ، یا دست هایتان را چندین بار بشورید تا احساس پاکی کنید.

طبیعی است که انسان برای مطمئن شدن هر چیزی را دو بار چک کند مثل چک کردن اینکه آیا اتو از پریز برق خارج است یا نه ، یا شاید در ماشین به درستی قفل نشده باشد اما اگر از اختلال وسواس فکری رنج می برید و این افکار وسواسی تمام زندگی شما را تحت تاثیر قرار داده است ، باید بدانید که کمک در دسترس شماست. با انتخاب کردن روش درمانی و تکنیک ها و استراتژی های فکری و رفتاری میتوانید کنترل زندگی خود را مجددا به دست بگیرید.

 

درک وسواس و وسواس عملی

وسواس به صورت افکار غیرارادی ، تصاویر یا انگیزه هایی مدام و مدام در ذهن شما شکل میگیرند. اصلا دلتان نمی خواهد که این افکار را داشته باشید اما نمیتوانید جلوی آنرا بگیرید و متاسفانه در اکثریت اوقات این افکار عذاب دهند و رنج آور هستند و باعث حواس پرتی می شوند. وسواس عملی تشریفاتی است که شما مجبور به انجام دادن آن هستید ، آن هم به صورت تکراری و مداوم. معمولا باید به وسواس عملی گوش کرد و به آن عمل کرد تا از بین برود به عنوان مثال ، اگر از آلودگی می ترسید ممکن است برای خود تشریفات پاکسازی خاصی درنظر بگیرید. هرچند این کار و گوش کردن به خواسته وسواسی که در نهایت موجب از بین رفتن آن می شود برای مدت زیادی دوام نخواهد داشت و آن فکر وسواس گونه دوباره برخواهد گشت. اما بار بعدی قوی تر از دفعه قبلی خواهد بود و تشریفات اجباری و رفتارها در نهایت موجب اضطراب فرد می شود. این چرخه حیات اختلال وسواس فکری است.

اکثریت افرادی که به اختلال وسواس فکری دچار هستند به دسته های زیر تقسیم می شوند.

افرادی که مشکل شستشو دارند. آنها مدام درگیر وسواس شستن و پاک سازی دست ، لباس و خودشان هستند.

افرادی که مشکل چک کردن یا مدام بررسی کردن دارند. آنها مدام مشغول چک کردن در ، پنجره،  شیرهای گاز و… برای جلوگیری از هرگونه خطر یا ضرر رسانی می باشند.

افرادی که دچار شک و تردید هستند. مدام در حال شک کردن به همه چیز هستند و می ترسند که نکند چیزی خوب پیش نرفته باشد یا کامل انجام نشده باشد که به موجب آن اتفاق وحشتناکی بیوفتد یا اینکه بخاطر آن مجازات شوند.

افرادی که دچار منظم بودن اجباری و شمردن هستند. این افراد درگیروسواس نسبت به اعداد ، نظم و ترتیب و تقارن هستند. ممکن است افکار خرافاتی به یک سری اعداد ، رنگ ها یا نظم وسایل داشته باشند.

افرادی که به صورت وسواسی قدرت دور انداختن چیزی را ندارند. این افراد حس می کنند که اگر آن چیز را بیرون بریزند اتفاق بدی رخ خواهد داد. به همین خاطر سالیان سال چیزهایی را نگه می دارند که برایشان هیچ ارزش و استفاده ای ندارد.

 

علائم اختلال وسواس فکری :

ترس از آلودگی و کثیف شدن یا گرفتن مریضی از دیگران

ترس از دست دادن کنترل و صدمه رسانده به خودشان یا دیگران

افکار منحرفانه یا افکار خشن به همراه تصاویر ساختگی ذهنی

بیش از اندازه طبیعی روی عقاید و اخلاقشان تمرکز کرده اند

ترس از دست دادن یا نداشتن چیزی که ممکن است نیاز داشته باشند

نظم و تقارن: ایجاد فکری که به موجب آن باید همه چیز سرجای خودش قرار داشته باشد

خرافات، توجه بیش از حد به حساب کردن خوش شانسی یا بدشانسی

 

رفتارهای رایج در اختلال وسواس فکری:

به شدت در حال بررسی و چک کردن قفل ها ، لوازم برقی و گازی ، کلیدهای روشن و خاموش هستند.

مدام در حال بررسی کردن حال و اوضاع عزیزانشان هستند تا مطمئن شوند که در امنیت باشند.

شمردن ، ضربه زدن ، تکرار کلمات خاص یا انجام کارهای بی معنی برای اینکه از اضطرابشان کم کنند.

زمان زیادی را صرف شستن و تمیزکاری می کنند.

نظم و مرتب کردن هرچیزی مهم قلمداد می شود.

ممکن است بیش از قبل مشغول دعا خواندن شوند یا ممکن است درگیر انجام دادن تشریفاتی شوند که علت آن ترسی است که از باورها و اعتقاداتشان نشات میگیرد.

 

درمان اختلال وسواس فکری

بر اساس تحقیقات بهترین روش درمان اختلال وسواس فکری ، درمان شناختی رفتاری می باشد که با مراجعه به روانپزشک به شما توصیه خواهد شد.این روش درمانی از دو بخش ، قرار گرفتن در شرایط و عدم پاسخگویی و درمان شناختی تشکیل شده است.

مطالب مشابه

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Check Also

Close
Close